تجربه بزگترین تولید کننده پنیر دنیا در استفاده از تکنیک انالیز ارتعاشات و اینترنت اشیا

تجربه بزگترین تولید کننده پنیر دنیا در استفاده از تکنیک انالیز ارتعاشات و اینترنت اشیا

MIDWEST

 

داستان از تصمیم مدیران یکی از بزرگترین تولید کنندگان پنیر آمریکا برای افزایش 50% ظرفیت تولید آغاز گشت.

مهمترین چالش آنها احتمال توقف ناگهانی خطوط تولید بوده است. خصوصا اگر این توقف به دلیل ساده ای نظیر خرابی یک بلبرینگ ساده چند دلاری باشد.

به کارخانه فرآورده های لبنی قدیمی میدوست تجهیزات جدیدی وارد می شد، بنابراین تیم تعمیر و نگهداری می دانستند که باید برنامه نظارت بر عملکرد تجهیزات خود را افزایش دهند تا از خرابی های برنامه ریزی نشده جلوگیری کنند. اگر تجهیزات از کار بیفتد، تولید متوقف می شود و به یک مشکل پرهزینه تبدیل می شود.

 واحد  تعمیر و نگهداری اعلام نمودند که ابزارهای قابل اطمینان لازم برای نگهداری ماشین آلات و تجهیزات خود را در شرایط مناسب کاری ندارند.

 

یک سوال ذهن همه را به خود مشغول کرده بود.

چگونه از خرابی قبل از فاجعه مطلع شویم؟

آنها به سراغ صنایع بالادستی و حیاتی دنیا نظیر نفت، نیروگاه های هسته ای و پتروشیمی رفتند.

پاسخ سوال در 104 سال قبل در یک کارخانه سیمان کشف شده بود.

لرزش و دما

تجهیزات با قطعات متحرک یا چرخان سطحی معقول از ارتعاش  و دما را منتشر می کنند. با این حال، تغییرات قابل توجه مقدار و رفتار ارتعاش و دما اغلب نشان دهنده ایرادات رایجی مانند ناهماهنگی، شلی، سایش یاتاقان یا عدم تعادل است. در صورت عدم کنترل، لرزش غیرعادی دستگاه می‌تواند باعث مشکلات عملیاتی و آسیب شدید به دارایی‌های رایج تولید مواد غذایی و نوشیدنی مانند موتورهای و دستگاه‌های محرک شود.

در این  میان سنسورهای ارتعاشمورد توجه جدی قرار گرفته‌اند. حسگرهای ارتعاش بر اساس مفاهیمی که مدت‌ها در تعمیر و نگهداری آشنا بودند نصب می‌شوند و داده‌های دقیق را ارائه می‌دهند

در حالی که فناوری پشت سنسورهای آنالیز ارتعاش ممکن است جدید باشد، متخصصان تعمیر و نگهداری مدت‌هاست می‌دانند که ناهنجاری‌های ارتعاش یکی از اولین نشانه‌های خطای احتمالی دستگاه است

واحدهای تعمیر و نگهداری انواع مختلفی از حسگرها و نرم افزارهای متصل به هم را برای  پایش وضعیت از راه دور به کار گرفتند.

در تلاش برای دور شدن از نگهداری واکنشی، این کارخانه فناوری نظارت مستمر وضعیت را بر روی تمام تجهیزات تولید نصب کرد و از قابلیت های آلارم برای دریافت هشدارهای فوری استفاده کرد.

به ویژه، این شرکت تمرکز بیشتری بر پایش بر سلامت و سایش یاتاقان‌های حیاتی دارد لذا  با نصب حسگرهای لرزش بی سیم، آنها اکنون می توانند لرزش اضافی و همچنین گرما را کنترل کنند.

نتیجه شگفت آور بود، تعداد دفعات تعمیرات اساسی تجهیزات قدیمی به بیش از 60% کاهش یافت.

حسگرهای ارتعاش آنلاین، آفلاین و نسل جدید وایرلس روی تجهیزاتی نظیر گیربکس، درایور، الکتروموتورها، بدنه فن ها و... نصب می‌شوند و از طریق شبکه فیبر نوری یا وایرلس برای انتقال داده‌ها به دستگاه‌هایی مانند لپ تاب یا تلفن‌های همراه استفاده می‌کنند، جایی که تیم‌های تعمیر و نگهداری از نرم‌افزار سیستم مدیریت تعمیر و نگهداری کامپیوتری (CMMS) برای روند و تحلیل داده‌ها استفاده می‌کنند.

اندازه‌گیری ارتعاش برای نظارت بر سلامت ماشین‌های دوار مانند کمپرسورها، پمپ‌ها، تسمه‌ها، چرخ دنده‌ها، شفت‌ها، یاتاقان‌ها و سایر اجزایی که یک سیستم مکانیکی را تشکیل می‌دهند، استفاده می‌شود. بسته به قابلیت های سنسور، می تواند عیوب دستگاه را شناسایی، تجزیه و تحلیل و حتی تشخیص دهد.

 

امروزه دو رویکرد برای نظارت بر ارتعاش وجود دارد:

سیستم های هشدار در فرکانس های بالا

تجزیه و تحلیل عمیق داده ها

سنسورهای هشدار ارتعاش قابلیت تعریف واحدهای مختلف فرکانسی را دارد و به آموزش بسیار کمی نیاز دارند اما فقط سلامت اولیه ماشین را به صورت دودویی تشخیص می دهند.

سنسورهای تحلیل ارتعاش عمیق بر عملکرد ماشین‌های حیاتی  با وضوح بالا نظارت می‌کنند و به تیم‌های تعمیر و نگهداری اجازه می‌دهند تا تجزیه و تحلیل ارتعاشات را برای رایج‌ترین خطاهای ماشین انجام دهند.

 هنگامی که یک حسگر لرزش بی سیم تغییراتی بیش از سطوح پیش فرض را تشخیص می دهد به طور خودکار یک هشدار برای تیم تعمیر و نگهداری ارسال می کند تا آنها بتوانند تصمیم بگیرند که آیا اقدامی لازم است یا خیر؟

علاوه بر افزایش زمان کار، آنالیز ارتعاشات به کاهش مسیرهای تعمیر و نگهداری و افزایش عمر دارایی کمک کردند. با ادغام سنسورها با CMMS خود، آنها همچنین قادر به تولید خودکار سفارشات کاری بودند

در حال حاضر آنها  به  سمت شیوه‌های صنعتی اینترنت اشیا (IIoT) به عنوان راهی برای افزایش زمان تولید و کاهش شکست های غیر منتظره  حرکت می کنند.