چگونه یک سیستم پایش وضعیت هزینه های تعمیر و نگهداری را تا 96٪ کاهش می دهد

سیمان هولسیم آذربایجان که در سال 1999 تاسیس شد، تنها شرکت تولید کننده سیمان و کلینکر در جمهوری آذربایجان شوروی سابق است. این شرکت برای جلب رضایت مشتریان داخلی و خارجی محصولات باکیفیت ارائه می کند. تاسیسات سیمان در باکو از یک سیستم نظارت بر وضعیت برای جلوگیری از خرابی های غیرمنتظره تجهیزات استفاده می کند که به شرکت کمک کرده هزینه های تعمیر و نگهداری خود را تا 96 درصد کاهش دهد.

به ویژه، این مرکز از یک سیستم نظارت بر وضعیت آنلاین برای ردیابی سلامت ماشین‌های حیاتی تولید استفاده می‌کند .

ماشین‌هایی که مستقیماً در فرآیند تولید سیمان دخیل هستند و باید بدون وقفه کار کنند. بسیاری از این دارایی ها به قطعات تخصصی نیاز دارند که برای نگهداری قطعه یدکی در انبار  بسیار گران هستند، اما سفارش قطعات تعویضی پروسه ای زمان بر است.

دستگاه های جمع آوری داده ها نقش اساسی در ارزیابی مداوم سلامت این ماشین ها دارند. سیستم مانیتورینگ آنلاین پارامترهای تعریف شده ای را اندازه گیری می کند که منعکس کننده شرایط عملیاتی بلادرنگ دستگاه ها هستند.

این پارامترها می توانند شامل لرزش، دما و سرعت چرخش باشند. همانطور که اجزای یک ماشین شروع به سایش می کنند، مقادیر اندازه گیری مربوطه نیز قبل از خرابی واقعی شروع به تغییر می کنند. بهترین نرم افزار نظارت بر وضعیت دارای سیستم های هشدار داخلی است تا تیم های تعمیر و نگهداری را از تغییرات در صورت وقوع مطلع کند.

سیستم مانیتورینگ وضعیت از راه دور VibroNet Signalmaster نصب شده در سیمان هولسیم آذربایجان از سنسورهای ویژه درایو خط جریان (CLD) طراحی شده در آلمان استفاده می کند. این سنسورها سیگنال‌های اندازه‌گیری را از طریق جریان منتقل می‌کنند و امکان کابل‌کشی طولانی در مناطق پراکنده را فراهم می‌کنند. سیگنال های فعلی در فواصل طولانی تر کاهش نمی یابد.

یکی از مهمترین مزایای سیستم نظارت بر وضعیت آنلاین این است که به طور مداوم داده ها را جمع آوری می کند. سیستم تمام تغییرات در روند اندازه گیری را ثبت می کند. حتی تغییرات کوچک به سرعت شناسایی می شوند.

اگر تغییر از حد مجاز برای عملکرد عادی فراتر رود، سیستم آلارم را به PLC یا SCADA که به آن متصل است ارسال می کند. ماشین آلات ضروری با روند خرابی در حال تکامل به سیستم های نظارت بر وضعیت نیاز دارند که قادر به اندازه گیری های مکرر 24/7 باشند. این امر امکان پیگیری مداوم وضعیت ماشین را فراهم می کند و قابلیت اطمینان کلی و در دسترس بودن ماشین آلات کارخانه را افزایش می دهد.

نظارت بر وضعیت آنلاین، نظارت از راه دور و تشخیص از راه دور توسط متخصصان از راه دور را امکان‌پذیر می‌سازد که مزایای بسیاری را ارائه می‌دهد. روندهای اندازه گیری را می توان از هر کجای دنیا در دسترس قرار داد - ایجاد یک شبکه ساده که می تواند توسط سایر اعضای شرکت یا متخصصان ارتعاش خارجی قابل دسترسی باشد.

سیستم های پایش وضعیت را با نصب های جدید ترکیب کنید

گاهی اوقات، مشکلاتی در ماه‌های ابتدایی نصب دستگاه به وجود می‌آیند، بنابراین نصب تجهیزات جدید راهی ایده‌آل برای ترکیب سنسورهای جدید و شروع نظارت بر شاخص‌های حالت خرابی است.

مانیتورینگ می تواند مشکلات را قبل از وقوع آسیب قابل توجه تشخیص دهد و هنگامی که عملیات عادی شد، این اندازه گیری ها به خط مبنا تبدیل می شوند تا بعداً با آن مقایسه شوند.

سیمان هولسیم آذربایجان تصمیم گرفت از سیستم نظارت بر وضعیت آنلاین برای افزایش قابلیت اطمینان ماشین، در دسترس بودن تولید مطمئن و کاهش هزینه های نگهداری ماشین آلات نظارت استفاده کند.

در این مورد، پنج ماه هزینه نگهداری دستی در مجموع 51803 یورو بود. هدف کاهش این هزینه ها به 14500 یورو بود. در عمل، نظارت آنلاین هزینه های تعمیر و نگهداری را به 2134 یورو کاهش داد.

به عبارت دیگر، نصب سیستم نظارت بر وضعیت آنلاین هزینه های نگهداری را تنها به 4 درصد از مبلغ اولیه کاهش داد. این به معنای کاهش چشمگیر 96٪ در هزینه ها است.

برنامه ریزی کارآمد و برنامه پایش وضعیت جامد، کلیدهای دسترسی مطمئن ماشین آلات در سیمان هولسیم آذربایجان بوده است. سایر عوامل مؤثر عبارتند از کیفیت تعمیرات، آموزش مناسب تیم تعمیر و نگهداری کارخانه، گزارش دهی شفاف و پیگیری های کامل. این کارخانه همچنین هزینه های مرتبط با توقف برنامه ریزی نشده را کاهش داده است.

ماشین‌های تحت نظارت، حوادث خرابی برنامه‌ریزی نشده کمتری را تجربه کردند، و مواردی که رخ می‌دادند، سریع‌تر از آنچه در غیر این صورت بدون وجود سیستم نظارت بر وضعیت رخ می‌داد، حل شدند.

ROI نظارت بر شرایط در مورد ماشین‌های حیاتی، بازگشت سرمایه برای سیستم نظارت بر شرایط اغلب با تشخیص یک مشکل حاصل می‌شود. بدون توجه، این مشکل باعث هزینه های قابل توجه و توقف تولید غیرمنتظره می شود، از جمله خرابی های غیر ضروری ماشین آلات و زمان تعمیر. این مفهوم را در انواع دارایی ها و مسائل مربوط به آنها به کار ببرید و به خوبی در راه بهبود نگهداری و قابلیت اطمینان از طریق نظارت بر وضعیت هستید.

منابع:

واحد تعمیر و نگهداری سیمان هولسیم آذربایجان

https://www.holcim.az/en

https://www.pruftechnik.com