چگونه تجزیه و تحلیل ارتعاش طول عمر دارایی را افزایش می دهد و از شکست جلوگیری می کند

چگونه تجزیه و تحلیل ارتعاش طول عمر دارایی را افزایش می دهد و از شکست جلوگیری می کند

همه ماشین ها در نهایت از کار می افتند. مسئله زمان از کار افتادن ماشین است.

 با این حال، تیم‌های تعمیر و نگهداری باتجربه می‌دانند که الگوهای ارتعاش می‌توانند در مواقعی که ماشینی نیاز به تعمیر دارد، به آنها کمک کند. هدف از این تحلیل ارتعاش، از بین بردن کامل ارتعاش نیست، زیرا تمام ماشین‌هایی که دارای قطعات دوار هستند، لرزش دارند.

اما نظارت بر وضعیت دارایی می‌تواند تغییراتی را در الگوهای ارتعاشی معمولی که اطلاعات زیادی در مورد سلامت ماشین نشان می‌دهد، شناسایی کند.

داده‌های ارتعاش می‌توانند تغییرات مشروط را نشان دهند - مشکلاتی که می‌توانند منجر به سایش زودرس قطعات شوند. با جمع آوری و تجزیه و تحلیل آن داده ها، متخصصان تعمیر و نگهداری می توانند نقاط خرابی احتمالی را شناسایی کرده و از آنها قبل از خرابی یا آسیب جلوگیری کنند.

تجزیه و تحلیل ارتعاش چگونه کار می کند؟

سنسورهای ارتعاشی که روی بلبرینگ‌های دستگاه قرار می‌گیرند می‌توانند فرکانس‌های ارتعاش را از شفت چرخان تا سطح دستگاه اندازه‌گیری کنند. سپس این داده‌ها از خود حسگر به نرم‌افزاری منتقل می‌شود که به تیم‌های تعمیر و نگهداری اجازه می‌دهد دائماً ماشین آلات را از راه دور نظارت کنند.

هنگامی که داده ها نشان دهنده یک خطا هستند، تیم های تعمیر و نگهداری تصمیم می گیرند که آیا آزمایش های بیشتری را برای جمع آوری داده های بیشتر انجام دهند یا برای تعمیر برنامه ریزی کنند. این تصمیم باید تاریخچه دارایی، بحرانی بودن آن و شدت خطا را در نظر بگیرد.

حسگرهای مختلفی وجود دارد که برای طیف وسیعی از انواع دارایی ها و بودجه ها مناسب هستند. برخی از حسگرها خواندن مکرر و دقیق را انجام می دهند و مقدار زیادی داده را منتقل می کنند. سنسورهای کوچکتر بدون باتری کار می کنند و انرژی کمتری مصرف می کنند، اما فقط از داده برداری محدود انجام می دهند.

تجزیه و تحلیل ارتعاش

برای یک استراتژی تعمیر و نگهداری موثر بر اساس شرایط ضروری است برنامه‌های تعمیر و نگهداری سنتی مبتنی بر تقویم، اقداماتی را بر اساس یک بازه زمانی یا تاریخ‌های تعیین‌شده انجام می‌دهند - یا حتی منتظر می‌مانند تا تجهیزات قبل از تعمیر آن‌ها خراب شوند (همچنین به عنوان اجرا تا خرابی شناخته می‌شود). این رویکرد پرهزینه و ناکارآمد است. در عوض، تعمیر و نگهداری مبتنی بر شرایط  دستگاه بسیار جامع‌تر است و طول عمر دارایی را افزایش می‌دهد و در عین حال در زمان و هزینه با ارزش صرفه‌جویی می‌کند.

.CBM شامل استفاده از تکنیک هایی مانند نظارت بر ارتعاش و تجزیه و تحلیل برای سرنخ هایی در مورد سلامت و عملکرد ماشین است. هنگامی که وضعیت یک ماشین تغییر می کند، تیم های تعمیر و نگهداری باید تصمیم بگیرند که چگونه و چه زمانی پاسخ دهند. تجزیه و تحلیل لرزش این کار را آسان می کند.

 

تجزیه و تحلیل ارتعاش می تواند چهار نوع خطا را آشکار کند .

تجزیه و تحلیل ارتعاش یک روش ثابت برای دهه ها بوده است. در نتیجه، الگوریتم های قوی برای شناسایی و تشخیص عیوب ماشین وجود دارد. خواندن و شناخت آن الگوها مستلزم آموزش و تجربه گسترده است، اما 90 درصد از عیوب ماشین به چهار دسته رایج تقسیم می‌شوند:

نابالانسی، عدم همراستایی، شل بودن و سایش یاتاقان.

تجزیه و تحلیل ارتعاش می تواند به شما کمک کند تا قبل از تبدیل شدن به مشکلات بزرگتر یا منجر به خرابی برنامه ریزی نشده، سریعاً هر یک از این خطاها را شناسایی و برطرف کنید.

 عدم همراستایی

هنگامی که محورهای ماشین از تراز خارج می شوند، نیروی افزایش یافته باعث بارهای مکانیکی سنگین تر، اتلاف انرژی و تسریع سایش قطعات می شود. بدترین سناریوهای عدم تراز شفت می تواند شامل ترک خوردگی یا شکستن شفت باشد که یک خطر ایمنی بالقوه است که پرسنل تعمیر و نگهداری را در معرض خطر قرار می دهد.

نابالانسی

وزن غیرعادی روی شفت باعث افزایش ارتعاش در هنگام چرخش وزن نامتعادل حول محور ماشین می شود که منجر به افزایش سایش یاتاقان و آب بندی، اتلاف انرژی و کاهش بهره وری شود

لقی

شلی شفت، فونداسیون  باعث ایجاد لرزش بالقوه مخرب و افزایش سایش یاتاقان ها  می شود. لقی همچنین می‌تواند منجر به تناسب نامناسب بین اجزا، شل شدن پیچ‌ها یا مشکلات صفحه پایه شود.

سایش یاتاقان ها

سایش بلبرینگ بارهای بیش از حد، روغن کاری ضعیف یا نصب نادرست باعث سایش یاتاقان می شود و در نهایت منجر به خرابی می شود. غلتک های بلبرینگ که روی یک منطقه فرسوده یا آسیب دیده حرکت می کنند، می تواند باعث لرزش شود، همانطور که تسمه محرکی که در حال خراب شدن است، می تواند باعث لرزش شود

 آنالیز ارتعاش از خرابی ها و توقف برنامه ریزی نشده جلوگیری می کند غربالگری دارایی‌ها برای تشخیص ناهنجاری‌های ارتعاشی، شیوه‌های تعمیر و نگهداری غیرضروری مبتنی بر تقویم را به حداقل می‌رساند. با جمع‌آوری داده‌های ارتعاش در طول زمان، تیم‌های تعمیر و نگهداری می‌توانند عیب‌ها را از قبل شناسایی و تشخیص دهند 

کاهش عدم قطعیت و هزینه‌های تعمیر و نگهداری

ازآنجایی که فعالیت های تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده خطر کمتری نسبت به تعمیرات فوری و واکنشی دارد، می توانید زمان توقف برنامه ریزی نشده را کاهش دهید و ایمنی کارگران را بهبود بخشید. هشدارهای اولیه به تیم ها این فرصت را می دهد تا بر روی ماشین هایی که نیاز به توجه دارند تمرکز کنند و بهترین زمان برای رفع خرابی ها را برنامه ریزی کنند. دور شدن از استراتژی تعمیر و نگهداری واکنشی به تیم ها کمک می کند تا زمان و انرژی خود را بهینه کنند و در دسترس بودن و قابلیت اطمینان دارایی های خود را افزایش دهند

دلایل زمینه‌ای لرزش می‌تواند عمر تجهیزات و قطعات را کاهش دهد. پیدا کردن و رفع ایرادات قریب الوقوع قبل از ایجاد آسیب به این معنی است که دارایی ها می توانند برای مدت طولانی تری در شرایط اوج نگه داشته و کار کنند.

منبع: FLUKE